سفارش تبلیغ
صبا ویژن

انتخاب رشته کارشناسی ارشد

انتخاب رشته کارشناسی ارشد

 

انتخاب رشته کارشناسی ارشد هرساله در تابستان برگزار می شود. برای اینکه با فرایند انتخاب رشته ارشد آشنا شوید لازم است که سه نوع مختلف انتخاب رشته کارشناسی ارشد را لحاظ کنید و بسته به شرایط تحصیلی خودتان یکی از آنها را انتخاب کنید:

  • انتخاب رشته ارشد وزارت علوم
  • انتخاب رشته ارشد وزارت بهداشت
  • انتخاب رشته ارشد دانشگاه آزاد

با توجه به شرایط تحصیل متفاوت در هر یک از سه گروه انتخاب رشته کارشناسی ارشد داوطلبان بایستی واجد شرایط متفاوتی نیز باشند. اکنون به بررسی شرایط ثبت نام و انتخاب رشته کارشناسی ارشد در هر یک از گروههای فوق اشاره میکنیم.

انتخاب رشته کارشناسی ارشد وزارت علوم

در انتخاب رشته ارشد وزارت علوم داوطلبان پس از شرکت در گروه آموزشی مربوط به خود و اعلام نتایج اولیه آزمون ارشد باید در فرایند انتخاب رشته شرکت نمایند. در انتخاب رشته کارشناسی ارشد وزارت علوم محدودیتی در رابطه انتخاب رشته وجود ندارد. این بدان معنی است که داوطلبان با تمامی مدارک کارشناسی از رشته های مختلف می توانند در هر رشته ای که علاقه دارند در کنکور ارشد شرکت نمایند. اما در انتخاب رشته وزارت بهداشت انتخاب رشته مورد نظر دارای محدودیت است و در هر رشته فقط رشته های خاصی می توانند در کنکور کارشناسی ارشد شرکت نمایند. برای مثال برای شرکت در کنکور کارشناسی ارشد پرستاری فرد بایستی دارای مدرک کارشناسی پرستاری باشد و فردی که در مقطع کارشناسی در رشته زیست شناسی فارغ التحصیل شده است نمی تواند در ارشد پرستاری شرکت نماید.

زمان ثبت نام و انتخاب رشته کارشناسی ارشد وزارت علوم:

ثبت نام کارشناسی ارشد وزارت علوم در اواسط آذر ماه هر سال انجام می شود. سپس در اوایل اردیبهشت ماه داوطلبان در آزمون ارشد شرکت کرده و اواخر خرداد ماه نتایج اولیه آزمون کارشناسی ارشد اعلام می شود. پس از آن داوطلبان اقدام به انتخاب رشته ارشد می نمایند و درنهایت نتایج نهایی آزمون کارشناسی ارشد وزارت علوم در تاریخ شهریور ماه اعلام می شود.

سهمیه ایثارگران در انتخاب رشته ارشد

طبق قانون اعطای تسهیلات به ایثارگران و رزمندگان در دفترچه انتخاب رشته کارشناسی ارشد جانبازان 25% و بالاتر از آن و همچنین شهدا و آزادگان دارای سهمیه 25% در هر کد رشته محل می باشند و جانبازان زیر 25% و همچنین رزمندگان دارای شش ماه سابقه جبهه دارای 5% از ظرفیت هر کد رشته محل می باشند.

سهمیه برگزیدگان علمی در انتخاب رشته ارشد:

برگزیدگان علمی که دارای شرایط زیر باشند می توانند از سهمیه حضور در دانشگاه به شرط حضور در آزمون و کسب 90% نمره آخرین فرد پذیرفته شده در آن کد رشته در انتخاب رشته کارشناسی ارشد استفاده نمایند:

  • برگزیدگان رتبه های 1 تا 15 مرحله نهایی المپیادهای علمی دانشجویی
  • دانشجویان نمونه کشوری با تایید سازمان امور دانشجویان وزارت علوم
  • رتبه های اول تا سوم جشنواره های خوارزمی، رازی، ابن سینا و فارابی با مشارکت حداقل 50%
  • دانشجویان رتبه یک در بین ورودی های خود در دانشگاه

در کنکور کارشناسی ارشد وزارت علوم داوطلبان مجازند تا در دو کد رشته امتحانی شرکت نمایند. یکی از این کد رشته ها به عنوان رشته اصلی و دیگری به عنوان رشته شناور خواهد بود. داوطلبان می توانند بر اساس رتبه بدست آمده در هر کدام از رشته ها کار انتخاب رشته ارشد را بطور جداگانه انجام دهند. در تصویر زیر شما می توانید جدول رشته های شناور را نیز ببینید و در کنار رشته اصلی امتحانی خود در کنکور کارشناسی ارشد این رشته ها را نیز امتحان دهید.

رشته های شناور ارشد

داوطلبان به این نکته توجه داشته باشند که در فرایند انتخاب رشته ارشد شما باید شناخت مناسبی را از دانشگاههای هدف خود بدست آورید. زیرا در بخش تحصیلات تکمیلی نقش پروژه های عملی و پایان نامه پررنگ می شوند و داوطلبان نیاز به اساتید و امکانات آموزشی متفاوت تری را نسبت به مقطع کارشناسی حس می کنند.

 

توجه به گرایش های مختلف در کنکور کارشناسی ارشد در انتخاب رشته کارشناسی ارشد

در انتخاب رشته کنکور سراسری تفاوت میان گرایش های مختلف تاثیر زیادی را در انتخاب رشته فرد نمی گذارد اما در مقطع کارشناسی ارشد شرایط کاملا متفاوت خواهد بود. در انتخاب رشته کارشناسی ارشد شما بایستی هر کدام از گرایش ها را با دقت زیاد انتخاب نمایید زیرا در ادامه تحصیل شما در مقطع دکتری تاثیر زیادی می گذارد و همچنین پایان نامه های آنها نیز در حوزه های مختلفی انجام می شود که بایستی داوطلبان به نوع فیلد کاری و تحقیقاتی رشته های خود توجه ویژه ای داشته باشند. در انتخاب رشته ارشد دانشجویان دقت نمایند که صرفا با نام رشته ها نمی توان در رشته ای موفق شد. داوطلب باید درک درستی از اعضای هیئت علمی دانشگاه مقصد و همچنین درک درستی از امکانات آموزشی و پژوهشی آن دانشگاه داشته باشند.

 

انتخاب رشته ارشد وزارت بهداشت

در انتخاب رشته کارشناسی ارشد وزارت بهداشت که در مرداد ماه برگزار می شود داوطلبانی که در تاریخ تیر ماه در آزمون ارشد وزارت بهداشت شرکت کرده اند بایستی بر اساس رتبه بدست آمده در کنکور کارشناسی ارشد انتخاب رشته نمایند.

مجموعه های امتحانی مختلفی در کنکور ارشد وزارت بهداشت وجود دارد که داوطلبان بر اساس رشته مورد نظر کارشناسی خود که باید به رشته ارشد مرتبط باشد در آن شرکت می کنند. قبل از فرایند ثبت نام کنکور کارشناسی ارشد وزارت بهداشت که در تاریخ بهمن ماه برگزار می شود داوطلبان بایستی از لیست رشته های مجاز برای شرکت در کنکور کارشناسی ارشد وزارت بهداشت مطلع شوند. در دفترچه ثبت نام و انتخاب رشته ارشد وزارت بهداشت داوطلبان جدولی را با نام لیست رشته های مجاز برای شرکت در آزمون ارشد وزارت بهداشت ملاحظه میکنند که بر اساس آن می توانند رشته هایی را که نام رشته کارشناسی آنها در بخش لیست رشته های مجاز وجود دارد را انتخاب کرده و سپس منابع آزمون ارشد وزارت بهداشت را نیز ببینند.

لیست رشته های مجاز برای شرکت در کنکور کارشناسی ارشد رشته های مختلف محدود بوده و داوطلبان با توجه به رشته کارشناسی خود بیشتر از چند رشته را نمیتوانند برای ثبت نام در کنکور انتخاب نمایند.

به عنوان مثال در رشته آموزش بهداشت که در تصویر پایین آمده است می توانید لیست رشته های مجاز برای شرکت در آزمون ارشد را ملاحظه نمایید. در این جدول در قسمت مدارک مورد پذیرش می توانید لیست رشته های مجاز به شرکت در کنکور ارشد آموزش بهداشت را ببینید.

ارشد وزارت بهداشت

داوطلبان آزمون ارشد وزارت بهداشت و دارای مدرک کارشناسی رشته های پیراپزشکی که دارای طرح اجباری نیروی انسانی هستند برای شرکت در آزمون دارای محدودیت هستند. محدودیت این دسته افراد از این بابت است که این افراد قبل از گذراندن طرح نیروی انسانی خود تنها یکبار حق شرکت در آزمون کارشناسی ارشد وزارت بهداشت را دارند. همان طور که در دفترچه ثبت نام و انتخاب رشته ارشد وزارت بهداشت ذکر شده است این یکبار می تواند در حین تحصیل و یا در دوران یکساله بعد از فارغ التحصیلی باشد. اما رشته هایی که دارای طرح اجباری نیروی انسانی نباشند بدون محدودیت می توانند در این آزمون شرکت نمایند.

رشته هایی که دارای طرح اجباری نیروی انسانی هستند شامل رشته های پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی، پرستاری، اتاق عمل، هوشبری، رادیولوژی، علوم آزمایشگاهی، فوریت های پزشکی، پرستاری دندانپزشکی و بهداشت دهان می باشند.

 

شرایط پذیرش در دانشگاه آزاد در مقطع کارشناسی ارشد رشته های وزارت بهداشت

با توجه به اینکه دانشگاه آزاد و سراسری در رشته های کارشناسی ارشد وزارت بهداشت با یکدیگر ادغام شده اند لذا داوطلبان بعد از برگزاری کنکور ارشد وزارت بهداشت و اعلام نتایج در انتخاب رشته ارشد وزارت بهداشت می توانند هر دو گروه دانشگاهی سراسری و آزاد را انتخاب نمایند.

 

انتخاب رشته کارشناسی ارشد هدفمند در مرکز مشاوره همراه تحصیلی

 

انتخاب رشته کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد

در انتخاب رشته ارشد دانشگاه آزاد دو نوع پذیرش با آزمون و پذیرش بدون آزمون کارشناسی ارشد وجود دارد. در انتخاب رشته کارشناسی ارشد پذیرش استعدادهای درخشان بصورت پذیرش بدون آزمون انجام می شود. در این نوع از پذیرش حداقل معدل 16 دوره کارشناسی برای رشته های غیر علوم انسانی و حداقل معدل 17 برای رشته های علوم انسانی ملاک قرار میگیرد و 10% ظرفیت هر کد رشته محل به پذیرش استعدادهای درخشان بدون آزمون اختصاص می یابد.

داوطلبان می توانند جدول کد رشته محل هایی را که دارای ظرفیت پذیرش بدون آزمون کارشناسی ارشد از طریق استعدادهای درخشان می باشند را از طریق دفترچه انتخاب رشته کارشناسی ارشد دریافت نمایند و نسبت به انتخاب رشته و ثبت نام اقدام کنند.

کلیه متقاضیان شرکت در آزمون کارشناسی ارشد وزارت علوم، وزارت بهداشت و دانشگاه آزاد می توانند برای انتخاب رشته ارشد با مشاورین همراه تحصیلی تماس بگیرند و از اخرین تغییرات دفترچه انتخاب رشته کارشناسی ارشد مطلع شوند.

 

 

نکاتی را که داوطلبان بایستی در هنگام انتخاب رشته ارشد به آن توجه نمایند:

در انتخاب رشته کارشناسی ارشد یکی از مهمترین مسائل شناخت درست از اساتید دانشگاه منتخب خود است. با توجه به اینکه در مقطع کارشناسی ارشد فرایند انجام پایان نامه تحقیقاتی و همچنین نوشتن مقالات علمی دارای اهمیت زیادی است، لذا فردی که در انتخاب رشته ارشد دانشگاهی را برای ادامه تحصیل انتخاب می کند باید به خوبی به امکانات آموزشی و پژوهشی آن دانشگاه در رشته خود توجه نماید و صرفا با نام و رتبه دانشگاه فرایند انتخاب رشته را انجام ندهد. 

برای مثال ممکن است که دانشگاهی دارای رتبه بندی مناسبی در رتبه بندی کلی دانشگاهها باشد اما در رشته مورد نظر امکانات پژوهشی و یا آزمایشگاهی مناسبی نداشته باشد. در نتیجه توجه به امکانات مورد نظر در دانشگاه مقصد بسیار مهم است.

توجه به زمینه کاری اساتید در رشته مورد نظر در دانشگاه مقصد

یکی از مهمترین مسائل در فرایند انتخاب رشته کارشناسی ارشد توجه به زمینه پژوهشی و علاقه علمی اساتید است که متاسفانه بسیاری از داوطلبان انتخاب رشته ارشد به این نکته توجه نمی کنند. فردی که وارد تحصیلات تکمیلی می شود باید توجه زیادی به زمینه علمی مورد علاقه خود کند زیرا این فرد می خواهد در این زمینه علمی خود به تحقیق و پژوهش بپردازد و اگر دانشگاهی را انتخاب کرده باشد که اساتید آن دانشگاه در این زمینه علمی مورد علاقه او تجربه ای نداشته باشند، آنگاه این فرد نمی تواند در زمینه علمی و پژوهشی مورد علاقه خود موفقیت زیادی را کسب نماید زیرا اساتید مورد نظر نمی توانند در آن زمینه راهنمای مناسبی برای او باشند.

لذا قبل از انتخاب رشته ارشد حتما از این نکته اطمینان حاصل کنید که آیا اساتید موجود در دانشگاه مورد نظر شما آشنایی با زمینه مورد علاقه شما دارند یا خیر.

توجه به چاپ مقالات علمی در انتخاب دانشگاه 

در راستای انتخاب رشته کارشناسی ارشد فرد باید توجه ویژه ای به چاپ مقالات علمی در دوره کارشناسی ارشد داشته باشد. با توجه به اینکه فرد در زمان تحصیل در دوره کارشناسی ارشد باید مقالات علمی مناسبی را برای تحصیل در مقطع دکتری در مجلات علمی معتبر چاپ نماید، لذا قبل از انتخاب رشته ارشد باید از توانایی اساتید حاضر در دانشگاه مورد نظر خود در چاپ مقاله اطمینان حاصل نماید. 

برای این کار فرد می تواند در پایگاههای علمی معتبر مانند Google Scholar و یا Scopus با تعداد مقالات علمی اساتید و میزان تاثیرگذاری این مقالات آشنا شود. به این ترتیب فرد می تواند متوجه شود که آیا این اساتید در سال چه تعداد مقاله و در چه ژورنال ها و با چه کیفیتی چاپ می کنند. اینگونه شما داوطلبان عزیز انتخاب رشته ارشد می توانید به راحتی قبل از انتخاب رشته استاد و دانشگاه مورد نظر خود را با توجه به علاقه علمی خود انتخاب نمایید.

بعد از انتخاب رشته و قبولی در رشته مورد نظر خود نیز باید اطلاعات کافی را در زمینه چگونگی انجام پروژه تحقیقاتی و پایان نامه و چاپ مقاله نیز بدست آورید که برای این امر نیز می توانید با مرکز مشاوره همراه تحصیلی تماس بگیرید و از نظرات اساتید و مشاوران مرکز که در زمینه تحصیلات تکمیلی سابقه بسیار درخشانی را دارند استفاده نمایید.

همچنین داوطلبان آزمون کارشناسی ارشد می توانند برای معرفی تمامی رشته های دانشگاهی در مقطع کارشناسی ارشد و همچنین شناخت پتانسیل های دانشگاههای پذیرنده در مقطع کارشناسی ارشد با مشاورین همراه تحصیلی مشورت نمایند و انتخاب رشته کارشناسی ارشد خود را با اطمینان بیشتری به انجام برسانند.