سفارش تبلیغ
صبا ویژن

انتخاب رشته کنکور سراسری

راهنمای کامل انتخاب رشته کنکور سراسری ویژه داوطلبان آزمون سراسری

پس از اینکه داوطلبان آزمون سراسری در آزمون سراسری شرکت کردند می بایست فرایند انتخاب رشته را انجام دهند. انتخاب رشته کنکور سراسری نیازمند سنجش دقیق شرایط تحصیلی داوطلبان کنکور و همچنین بررسی شرایط خانوادگی . محیطی داوطلبان است. برای انجام یک انتخاب رشته مناسب داوطلبان کنکور سراسری بایستی به چندین نکته توجه داشته باشند که در زیر به این نکات اشاره می شود:

زمان انتخاب رشته کنکور سراسری

داوطلبان زمان انتخاب رشته کنکور سراسری را در ذهن داشته باشند و در بهترین زمان ممکن عمل انتخاب رشته را انجام دهند و آن را به روزهای انتهایی فرایند انتخاب رشته واگذار نکنند. اما معمولا داوطلبان می توانند در روزهای ابتدایی این کار را انجام داده و در صورتی که اصلاحیات جدیدی به دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری اضافه شد دوباره برای اعمال تغییرات و ویرایش مجدد وارد سامانه انتخاب رشته کنکور سراسری شوند. زمان انتخاب رشته کنکور سراسری نیمه مرداد ماه می باشد و نتایج نهایی انتخاب رشته آنها در شهریور ماه اعلام می شود.


مرکز مشاوره همراه تحصیلی


مطالعه دقیق دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری

اولین قدم برای انجام یک انتخاب رشته مناسب مطالعه کامل و دقیق دفترچه انتخاب رشته کنکور می باشد. یکی از مشکلاتی که موجب می شود داوطلبان در هنگام انتخاب رشته نتواند انتخاب درستی داشته باشند در نظر نگرفتن تمامی معیارها و شرایط انتخاب رشته کنکور سراسری می باشد.

کد رشته های روزانه، شبانه، بین الملل، پیام نور و غیرانتفاعی در انتخاب رشته کنکور سراسری

همانطور که می توانید در دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری ملاحظه نمایید، رشته های مختلفی بر اساس گروه آزمایشی فرد که شامل تجربی، ریاضی، انسانی، هنر و زبان می باشد موجود است و داوطلبان مس توانند بر اساس گروه آموزشی خود آنها را انتخاب نمایند.
در کد رشته های روزانه در دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری داوطلبان بایستی به چند نکته توجه داشته باشند. در رشته های روزانه داوطلبان نمی توانند بطور مجدد در کنکور سراسری سال بعد شرکت نمایند و در صورتی که داوطلب در یکی از رشته های روزانه پذیرفته شود یک سال از کنکور محروم می شود مگر اینکه تا تاریخ 1 اسفند انصراف خود را اعلام نماید و بتواند در کنکور سراسری شرکت کند. داوطلبانی که در دوره های روزانه پذیرفته می شوند دارای تعهد خدمت پس از انجام دوره تحصیلی خود می باشند.

کد رشته های دوره شبانه در دفترچه راهنمای انتخاب رشته کنکور سراسری

این کد رشته ها بصورت کد رشته های نوبت دوم در دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری ذکر شده اند و داوطلبان می بایست بعد از قبولی در این رشته ها شهریه مربوط به این دوره ها را پرداخت نماید. این شهریه برای همه رشته ها ثابت نبوده و بر اساس نوع رشته و بر این اساس که دارای واحد های نظری یا عملی متفاوتی باشند با یکدیگر تفاوت دارند. داوطلبان بعد از اتمام دوره تحصیل خود هیچ تعهدی به دولت نداشته و چون هزینه تحصیل را قبلا در واحد شهریه های دانشگاه پرداخت نموده اند نیازی به انجام تعهد خدمت ندارند و مدرک تحصیلی آنها آزاد می باشد. همچنین داوطلبان به این نکته توجه داشته باشند که کسانی که در دوره های شبانه پذیرفته می شوند هیچ تفاوتی به لحاظ ارزش مدرکی و همچنین شرایط استخدامی با سایر داوطلبان دوره های روزانه ندارند و در سر یک کلاس به همراه سایر دانشجویان دوره روزانه حاضر می شوند.


انتخاب رشته دانشگاه آزاد در کنکور سراسری



دوره روزانه شهرستان های دیگر بجز شهرستان محل سکونت بهتر است یا دوره شبانه آن رشته در شهرستان محل سکونت خودتان؟
قطعا یکی از مهمترین سوالاتی که در ذهن داوطلبان کنکور سراسری در هنگام انتخاب رشته کنکور سراسری پیش می آید همین سوال است که پاسخ به آن به چند عامل بستگی دارد. با توجه به اینکه شرایط تحصیل برای کلیه دانشجویان نوبت اول و نوبت دوم مشابه است و پذیرش در نوبت دوم در کلیه رشته ها بر اساس پذیرش بومی گزینی انجام می شود لذا داوطلبانی که قصد ادامه تحصیل در یک رشته خاص را دارند بهتر است اولویت را برای تحصیل در شهر خود انتخاب نمایند. با این اوصاف رشته شبانه شهر خودتان به مراتب از همان رشته آن هم در دوره روزانه سایر شهر ها بهتر است و با توجه به شرایط تحصیل و هزینه های پرداختی دوره شبانه به صرفه تر خواهد بود. زیرا برخی داوطلبان گمان میکنند پذیرش در دوره های روزانه دارای مزیت بیشتری نسبت به دوره های شبانه است که در پاسخ به این تفکر باید بگوییم این تفکر اشتباه بوده و تفاوتی از لحاظ آموزشی و مدرکی با یکدیگر ندارند.
برای داوطلبانی که قصد ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر از کارشناسی در خارج از کشور را دارند کدام دوره مناسب تر است؟
داوطلبان انتخاب رشته کنکور سراسری به این نکته توجه داشته باشند که اگر قصد جدی برای ادامه تحصیل در خارج از کشور را دارند بهتر است که در شرایط مساوی شبانه شهر خودتان و روزانه شهرهای دیگر در یک رشته خاص، شبانه یا دوره نوبت دوم را انتخاب نمایید. علت این انتخاب این است داوطلبان نوبت دوم با پرداخت شهریه بصورت ترم به ترم می توانند در انتهای دوره تحصیلی خود مدرک تحصیلی خود را آزاد نمایند و تعهد خدمتی برای آنها وجود نخواهد داشت.

دوره های پیام نور در دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری

در قسمت انتهایی دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری کد رشته محل های دانشگاه پیام نور به تفکیک استان آورده شده است و داوطلبان می توانند با مطالعه دقیق این کد رشته ها این رشته ها را نیز انتخاب نمایند. با توجه به اینکه این رشته ها با پرداخت شهریه می باشد و سیستم آموزشی پیام نور نیز با سایر سیستم های آموزشی تفاوت چشمگیری را دارد لذا بیشتر داوطلبانی که نمی توانند به صورت تمام وقت در دانشگاه حضور داشته باشند به سراغ رشته های پیام نور می روند. زیرا در این رشته ها کلاس های نظری بصورت اختیاری برگزار می شود و امتحانات کلیه دانشگاههای پیام نور بصورت متمکز و نهایی با سوالات یکسان در کل کشور برگزار می شود. برای انتخاب رشته کنکور سراسری و انتخاب رشته های دانشگاههای پیام نور بایستی برای کد رشته های پیام نور هزینه آن را در سایت سازمان سنجش بپردازند.

دوره های غیر انتفاعی در دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری

دوره های غیر انتفاعی نیز شامل پرداخت هزینه می باشند و به لحاظ میزان شهریه نزدیک به میزان شهریه دانشگاه آزاد می باشد. دوره های غیرانتفاعی نیز از لحاظ سیستم آموزشی نزدیک به سایر سیستم های آموزشی می باشد و دانشگاههای غیر انتفاعی معمولا کوچکتر هستند و تمامی رشته ها را نیز پوشش نمی دهند.


انتخاب رشته تجربی در کنکور سراسری


سهمیه های مناطق در انتخاب رشته کنکور سراسری

در سهمیه مناطق 1 و 2 و 3 کنکور سراسری، داوطلبان از لحاظ گذراندن دوره تعهد خدمت خود با یکدیگر تفاوت دارند و معمولا میزان تعهد خدمت داوطلبان مناطق 2 و 3 به میزان دو برابر تعهد خدمت داوطلبان مناطق 1 و سهمیه آزاد است. تمامی دانشگاهها بر اساس ظرفیت کلی خود آن را به ظرفیت مناطق یک تا سه برای پذیرش و همچنین سهمیه های ایثارگران تقسیم می کند.


انتخاب رشته ریاضی در کنکور سراسری


سهمیه ایثارگران در انتخاب رشته کنکور سراسری

سهمیه ایثارگران برای جانبازان 25 درصد به بالا و همچنین شهدا و آزادگان 25% و برای جانبازان زیر 25 درصد و رزمندگان دارای شش ماه سابقه جبهه 5 درصد است. همچنین در استفاده از این سهمیه حتما باید داوطلبان 70 درصد نمره کل آخرین فرد پذیرفته شده در سهمیه آزاد را کسب نماید.


انتخاب رشته انسانی در کنکور سراسری


 

بومی گزینی در انتخاب رشته کنکور سراسری

داوطلبان بایستی بر اساس نوع گزینش ناحیه ای، قطبی، کشوری و استانی انتخاب رشته خود را انجام دهند. در زیر جدول مربوط به استان های هر ناحیه و قطب آورده شده است که می توانید با توجه به استان محل زندگی خود انتخاب رشته را انجام دهید.
ناحیه
استانهای مربوطه
 ناحیه یک
تهران-البرز-زنجان-سمنان-قم-مرکزی-قزوین
ناحیه دو
آذربایجان شرقی-آذربایجان غربی- اردبیل
ناحیه سه
اصفهان-چهارمحال و بختیاری-یزد
ناحیه چهار
سیستان و بلوچستان-کرمان
ناحیه پنج
بوشهر-فارس-کهگیلویه و بویراحمد-هرمزگان
ناحیه شش
کردستان-کرمانشاه-همدان
ناحیه هفت
ایلام-خوزستان و لرستان
ناحیه هشت
خراسان رضوی- خراسان شمالی-خراسان جنوبی
ناحیه نه
گلستان-گیلان و مازندران

 

قطب
استانهای مربوطه
قطب یک
تهران-البرز-زنجان-سمنان-قم-مرکزی-قزوین- گلستان-گیلان و مازندران
قطب دو
سیستان و بلوچستان-کرمان- خراسان رضوی- خراسان شمالی-خراسان جنوبی
قطب سه
کردستان-کرمانشاه-همدان- آذربایجان شرقی-آذربایجان غربی- اردبیل
قطب چهار
اصفهان-چهارمحال و بختیاری-یزد- ایلام-خوزستان و لرستان
قطب پنج
بوشهر-فارس-کهگیلویه و بویراحمد-هرمزگان

 

شناخت علاقه فردی و استعدادهای بالقوه در خودتان در فرایند انتخاب رشته

در انتخاب رشته کنکور سراسری حتما با در نظر گرفتن فاکتورهای متعددی که در شناخت علاقه فردی و پتانسیل وجودی شما نقش دارند کار را ادامه دهید. علاقه فردی به این معناست که فرد درک درستی از رشته مورد علاقه خود داشته باشد و رشته خود را صرفا بخاطر شرایط محیطی انتخاب نکرده باشد. اگرچه شناخت کامل شرایط محیطی سهم بسیار زیادی در انجام یک انتخاب رشته خوب و اساسی را دارد. برای مثال محیط شما به شما نشان می دهد که رشته های مختلف در کنکور سراسری چه جایگاهی را در جامعه ای که شما در آن زندگی می کنید دارند.
موضوع بعدی در فرایند انتخاب رشته شناخت استعداد شما در رشته ای خاص است. همواره دارا بودن استعداد زیاد در یک زمینه تحصیلی می تواند فرایند پیشرفت شما را در آن رشته تسریع کند و بتوانید با ایده های خلاقانه در آن رشته حرکت کنید. داوطلبان انتخاب رشتهکنکور سراسری می توانند با انجام تست های رغبت سنجی مناسب که توسط مراکز معتبر روانشناسی انجام می شود پتانسیل و استعداد خود را در زمینه های مختلف شغلی و تحصیلی بشناسند.
داوطلبان می توانند برای اطلاع از آخرین تغییرات انتخاب رشته کنکور سراسری با مرکز همراه تحصیلی تماس گرفته و با مشاوران برای معرفی تمام رشته های تحصیلی و اطلاع از شرایط هر رشته مشورت نمایند.