سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آزمون علوم پایه پزشکی

 


آزمون علوم پایه پزشکی


آزمون علوم پایه پزشکی به منظور همسان سازی کیفیت آموزش در کلیه دانشگاههای علوم پزشکی و همچنین به منظور افزایش سطح علمی داوطلبان پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و پیش کارورزی انجام می شود. آزمون علوم پایه پزشکی برای کلیه دانشجویان پزشکی بعد از طی کردن دوره علوم پایه برگزار می شود و کسب نمره حداقل در آزمون علوم پایه پزشکی بسیار مهم است. آزمون علوم پایه پزشکی توسط گروه های مختلف دانشگاههای مختلف کشور طرح می شود که علت این فراخوانی از کلیه دانشگاهها یکنواختی سطح سوالات آزمون علوم پایه پزشکی می باشد. در نتیجه آزمون علوم پایه پزشکی همیشه توسط یک قطب یا یک گروه دانشگاهی طرح نمی شوند. برای شرکت در آزمون علوم پایه پزشکی داوطلبان باید شرایطی را داشته باشند.

شرایط شرکت در آزمون علوم پایه پزشکی

  • قبولی در کلیه دروس مرحله اول که شامل درس های علوم پایه و درس های عمومی می باشد. در این مرحله دانشجویان پزشکی باید میانگین کل 12 را از کل دروس علوم پایه و دروس عمومی را کسب نمایند. البته در شرایطی که دانشجویان یک درس عمومی را باقی گذاشته باشند بصورت مشروط می توانند در این آزمون شرکت نمایند. این دانشجویان می توانند در آزمون علوم پایه پزشکی شرکت کنند و درس باقی مانده را در دوره بعدی بگذرانند.
البته شرط دارا بودن میانگین کل 12 فقط برای دانشجویان پزشکی ورودی 83 به بعد است و ورودی های قبل از آن نیاز به دارا بودن این حداقل برای شرکت در آزمون علوم پایه پزشکی نخواهند بود.
  • فارغ التحصیلان رشته پزشکی خارج از کشور نیز برای تکمیل دوره پزشکی عمومی خود زمانی که وارد کشور می شوند باید در این آزمون شرکت نمایند. در این آزمون کسب حداقل نمره برای ادامه تحصیل و کار در داخل کشور ضروری است. دانشجویانی که در خارج از کشور فارغ التحصیل شده اند در صورتی که مشمول شرکت در آزمون شوند و دروسی که در خارج از کشور گذرانده اند همردیف دروس گذرانده توسط دانشجویان پزشکی داخل کشور شوند می توانند در این آزمون شرکت کنند.
  • طبق قوانین آزمون علوم پایه، ورودی های پزشکی از سال 83 به بعد دانشجویان متقاضی شرکت در آزمون علوم پایه پزشکی حداکثر 3 بار می توانند در آزمون علوم پایه پزشکی شرکت نمایند. چنانچه دانشجویان در سومین مرتبه از آزمون علوم پایه پزشکی نمره لازم را کسب نکنند از تحصیل در رشته پزشکی عمومی محروم خواهند شد و باید برای ادامه تحصیل به رشته های مقاطع کاردانی و یا کارشناسی رشته های علوم پزشکی بروند. برای ورودی های پزشکی قبل از سال 83 داوطلبان 4 بار می توانستند در این آزمون شرکت نمایند.

راهنمایی جامع ویژه آزمون علوم پایه پزشکی در مرکز مشاوره انتخاب رشته همراه تحصیلی

 

دروس آزمون علوم پایه پزشکی چه دروسی هستند؟

دروس علوم پایه شامل موارد زیر می باشد:
آناتومی- فیزیولوژی- بافت شناسی و جنین شناسی- بیوشیمی- میکروب شناسی شامل باکتری شناسی و ویروس شناسی- ایمنی شناسی- تغذیه- فیزیک پزشکی- بهداشت و تنظیم خانواده- آمار و اپیدمیولوژی- ژنتیک- آسیب شناسی- روانشناسی- انگل شناسی شامل کرم شناسی، تک یاخته، حشره شناسی و قارچ شناسی)-زبان انگلیسی و دروس معارف شامل اندیشه اسلامی 1 و انقلاب اسلامی
ایا اگر نمره دروس گذرانده شده دانشجو تا زمان شرکت در امتحان علوم پایه اعلام نشده باشد دانشجو می تواند در آزمون شرکت نماید؟
اگر دروس گذرانده شده باشند و فقط نمرات آن دروس اعلام نشده باشد، داوطلب می تواند بصورت مشروط در آزمون علوم پایه پزشکی شرکت نماید.
دانشجویان متقاضی شرکت در آزمون علوم پایه پزشکی دفت داشته باشند که در صورتی که در آزمون غیبت نمایند این غیبت به عنوان یک جلسه ردی در آزمون محاسبه خواهد شد.
آزمون علوم پایه توسط مرکز سنجش آموزش پزشکی به آدرس www.sanjeshp.ir برگزار می شود و در دانشگاههای مختلف کشور نمایندگانی از طرف سازمان سنجش آموزش پزشکی کشور حاضر خواهند بود.
 
داوطلبان برای موفقیت در آزمون علوم پایه باید توجه ویژه ای به شرایط شرکت در آزمون و همچنین منابع آزمون نمایند. با توجه به اینکه تعداد منابع امتحانی در آزمون علوم پایه بسیار گسترده می باشد و حجم مطالب زیاد است، لذا اطلاعات کافی از منابع کمک آموزشی آزمون علوم پایه می تواند کمک بسیاری به قبولی در آزمون علوم نماید.
تعداد سوالات در آزمون علوم پایه بین درس های مختلف بسیار متغیر است و بر اساس اهمیت دروس تعداد سوالات هر درس نیز متفاوت است. برای مثال درس های آناتومی و فیزیولوژی، بیوشیمی، آسیب شناسی، میکروب شناسی دارای تعداد سوالات بیشتری در آزمون می باشند و در این بین آناتومی و فیزیولوژی از تمام درسها تعداد سوالات بیشتری دارند.
متقاضیان شرکت در آزمون علوم پایه می توانند از طریق تماس با مرکز مشاوره همراه تحصیلی از کلیه شرایط شرکت در آزمون علوم پایه پزشکی مطلع شوند و راهکارهای موفقیت در این آزمون را از نفرات قبول شده در این آزمون و مشاوران برتر جویا شوند.